HUBUNGAN GAYA PEMBELAJARAN DAN PENCAPAIAN PELAJAR-PELAJAR SEMESTER 1 DIPLOMA TEKNOLOGI MAKLUMAT(TEKNOLOGI DIGITAL) DI POLITEKNIK DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI PSPD E-LEARNING BAGI KURSUS PSPD

Main Article Content

Muhammad Fauzi
Nik Nor Azlyzae
Zurita binti Abdul Kadir

Abstract

Kursus ‘PSPD’ adalah kursus teras yang perlu diikuti oleh pelajar-pelajar Diploma Teknologi Maklumat(Teknologi Digital)di semua politeknik. Ia merupakan kursus yang harus dikuasai dan difahami oleh pelajar bagi mengaplikasi teknik penyelesaian masalah dan reka bentuk program bagi kursus asas pengaturcaraan komputer. Aplikasi PSPD E-Learning telah dibangunkan untuk pelajar politeknik dalam pembelajaran kursus Problem Solving and Program Design (PSPD). Aplikasi ini mempunyai ciri-ciri interaktif seperti nota, latihan dan kemudahan pengajaran dan pembelajaran menggunakan video sebagai platform mudah alih kepada pelajar supaya dapat diakses di mana-mana sahaja ke arah pembelajaran yang lebih berkesan.Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti gaya pembelajaran yang efektif di antara kaedah konvensionaldengan gaya pembelajaran menggunakan aplikasi PSPD E-Learning di samping kaedah konvensional.Analisis dibuat berdasarkan kepada pencapaian keputusan peperiksaan akhir semester kursus ‘PSPD’ bagi Sesi Disember 2018.Sampel kajian adalah seramai 144 orang pelajar semester 1 Diploma Teknologi Maklumat (Teknologi Digital)yang mengikuti kursus ‘PSPD’bagi Sesi Disember 2018. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Microsoft Office Excel 2013.Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawapencapaian keputusan peperiksaan akhir bagi pelajar-pelajar yang telah menggunakan kaedah aplikasi PSPD E-Learning di samping kaedah konvensional adalah lebih cemerlang dari pelajar-pelajar yang hanya didedahkan dengan kaedah konvensional semata-mata.Implikasi daripada kajian ini mencadangkan agar pelajar-pelajar semester 1 yang mengikuti kursus ‘PSPD’ bagi program Diploma Teknologi Maklumat (Teknologi Digital) di Politeknik didedahkan dengan penggunaan aplikasi PSPD E-Learning dalam proses pembelajaran pelajar

Article Details

How to Cite
Fauzi, M., Azlyzae, N., & Kadir, Z. (2019). HUBUNGAN GAYA PEMBELAJARAN DAN PENCAPAIAN PELAJAR-PELAJAR SEMESTER 1 DIPLOMA TEKNOLOGI MAKLUMAT(TEKNOLOGI DIGITAL) DI POLITEKNIK DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI PSPD E-LEARNING BAGI KURSUS PSPD. INTERNATIONAL CONFERENCE ON GLOBAL EDUCATION, 1(1), 808-817. Retrieved from https://ejurnal.unespadang.ac.id/index.php/ICGE/article/view/8
Section
21ST CENTURY LEARNING

References

Brown, T. (2005). Towards a model for M-Learning in Afrika. International Jurnal on E-Learning, 4(3), 299-315.
Chen Y. S., Koa, T. C., & Shen, J. P. (2003). A Mobile Learning System for Scaffolding Bird Watching Learning. Journal of Computer Assisted Learning, 19(3),347.
Devinder, S. & Abdullah, Z. (2006). Mobile learning in wireless classrooms. Malaysian online Journal of Instructional Technology (MOJIT), 3(2), 26-42.
Dewan Bahasa Dan Pustaka. (1997). Kamus Linguistik. (Edisi Kedua). Kuala Lumpur.
Felder, R. M. & Henriques, E. R. (1995). Learning and teaching styles in foreign and second language education. Foreign Language Annals, 28, 21-31.
Goda, G., Kogure, Y., Shimoyama, Y., Kimura, M., & Obari, H. (2008). Survey Research on Mobile Phone Market for Mobile Learning in Japan. Kertas kerjadibentangkan di fifth IEEE International Coference on Wireleaa, Mobile, andUbiquitous Technology inEducation (pp.194-195). Beijing, China. Dicapai dari http://doi.ieeecomputersociety.org/10.1109/WMUTE.2008.43
Hashim, S.& Yaakub, R. (2004).Siri Pendidikan:Psikologi Pembelajaran dan Personaliti. Pulau Pinang: USM.1-29, 48-77.
Honey, P & Mumford, A. (1992). The manual of Learning Style. (2nd ed.),United Kingdom: Peter Honey.
Jonassen, D.H. 2000. Computers As Mindtools For Schools: Engaging CriticalThinking. 2nd ed. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Jonassen, D. & Grabowski, B. (1993). Handbook of IndividualDifferences, Learning &Instruction. Hillsdale, New Jersey:LawrenceErlbaum Associates.
Kaplan, L. (1999). The Cost of Networked Learning. Sheffield, UK: Sheffield Hallam University. Dicapai dari www.shu.ac.uk/cnl/report1.html
Kukulska-Hulme, A., & Traxler, J. (2005). Mobile Learning: A Handbook ForEducators And Trainers. London, UK : Routledge.
Marriott, P. (2002). A longitudinal study of undergraduate accounting students’ learning style preferences at two UK Universities. Accounting Educational, 11, 43-62.
Mat Zin, N.A., Badioze Zaman, H. & Mohd Noah, S. A. (2009). PenilaianPerisian Kursus Adaptif Multimedia (A-Maths) Berasaskan StailPembelajaran. Jurnal Teknologi Maklumat & Multimedia. 61-78.
Mc Conell, D., & Lally, V. (2002). Developing, Sustaining E-Learning Communities. Kertas kerja dibentangkan di Symposium SCUTREA, 32nd Annual Coference. University Of Stirling, Scotland, UK.
Moore, M., & Richardson, (2002). Overcoming the Limitations of Traditional Web
Based Activities by Using web_compattible Applications. Dicapai dari http://naweb.unb.ca/proceedings/1998/ricjardson/richardson.html
Narayanansamy, M., & Ismail. I. (2011). Introducing Mobile Technology as a Tool for Teaching. School of Distance Education, University Sains Malaysia.
Norasmah Othman & Mohd Hasril Amiruddin. (2010) Differentperspectives of learning styles from VARK model. Internationalconference on learner diversity. Procedia Social and Behavioral Sciences2010;Volume 7:pp. 652-660.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon, 9 (5), p. 16.
Siraj, S. (2005). M-Learning Dalam Pembangunan Sekolah Berteknologi Di Malaysia: Prospek Pelaksanaan. Prosiding Seminar Pendidikan. –USM.
Yahya, O.(2003). Mengajar Membaca, Teori & Aplikasi, Panduan MeningkatkanKemahiran Mengajar Membaca. Selangor: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Yusof, R., Othman, N. & Karim, F.(2005).Strategi pembelajaran pengalaman Berasaskan Model Kolb Dalam Pendidikan Perakaunan.Jurnal Pendidikan 30, 113-128.
Zubaidah Begam Mohamed Zakaria. (2007). Hubungan gayapembelajaran dengan pencapaian akademik: tinjauan dikalangan pelajar-pelajar Sarjana Muda Pendidikan tahun pertama. Tesis Sarjana Muda. Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.