PENGAPLIKASIAN TEORI PERUBAHAN FULLAN DI PUSAT SUMBER SEKOLAH : SATU REFLEKSI TERHADAP PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE 21

Main Article Content

Mariam binti Kamarudin
Muhammad bin Hussin

Abstract

Kajian ini membincangkan tentang pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke 21 di Pusat Sumber Sekolah SMK Seri Raub, Pahang. Hasil dapatan pemerhatian dan penelitian penulis, akan digunakan untuk memperkasa amalan pembacaan murid dan guru bagi peningkatan kecemerlangan akademik dan koakademik sekolah. Analisis tentang keberkesanan pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke 21 juga akan melibatkan aspek teori –teori perubahan yang berkaitan dan dapatan dari kajian yang dilaksanakan oleh para sarjana. Pandangan Fullan ( 2006) dalam artikelnya : Change Theory – A Force for School Improvement” akan dijadikan rujukan utama penulisan ini. Pusat Sumber Sekolahyang bercirikan Pembelajaran Abad Ke 21 akan melengkapkan murid dan guru dengan kemahiran pembelajaran sepanjang hayat. Pusat Sumber Sekolah perlu diurus dengan sistematik dan efisien malah perlu diperkembangkan lagi bagi tujuan pembestarian pendidikan. Pusat Sumber Sekolah juga boleh menjadi tempat motivasi kepada pelajar dalam usaha memberikan kemudahan terbaik kepada mereka. Pelajar tidak lagi beranggapan bahawa Pusat Sumber Sekolah merupakan tempat yang menghadkan kebebasan mereka sekaligus punca kepada kurang minat untuk membaca dan belajar dengan terlaksananya Pusat Sumber Sekolah Abad Ke 21.

Article Details

How to Cite
Kamarudin, M., & Hussin, M. (2019). PENGAPLIKASIAN TEORI PERUBAHAN FULLAN DI PUSAT SUMBER SEKOLAH : SATU REFLEKSI TERHADAP PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE 21. INTERNATIONAL CONFERENCE ON GLOBAL EDUCATION, 1(1), 859-866. Retrieved from https://ejurnal.unespadang.ac.id/index.php/ICGE/article/view/14
Section
21ST CENTURY LEARNING

References

Byvelds, R., & Newman, J. (1997). Understanding change. Retrieved from http://www.omafra.gov.on.ca/english/rural/facts/91-014.htm
Chew Fong Peng, Zul Hazmi Hamad. 2018. Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Dalam Pembelajaran Dan Pemudahcaraan Bahasa Melayu Melalui Teknik Penyoalan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu-JPBM- ISSN: 2180-4842, Vol. 8, Bil. 1 (Mei 2018): 1-12.
Fullan, M. (2006) Change Theory: A Force for school Improvement. Centre for strategic Education Seminar Series Paper. 157. November
Hallinger, P. and Bryant, D.A. (2014). Synthesis of findings from 15 years of educational reforn in Thailand: Lessons on leading educational change in East Asia. International Jourbal of Educational Management. Vol. 16:4 pp. 399-418.
Hallinger, P., & Heck , R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement:
Understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership and Management. 30(2), 95-110
Junaidah Mohamad, Nik Rosila Nik Yaacob. 2013. Kajian Tentang Kepuasan Bekerja Dalam Kalangan Guru-Guru Pendidikan Khas. Asia Pasific Journal Of Educators And Education. Vol 28, 103-115.
Kamilla Andina Sari, Herman Lusa, Syahril Yusuf. 2017. Perbedaan Hasil belajar Dengan Menggunakan Strategi Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Siswa SDN Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 10(2)
Luckerson, Victor (January 14, 2015). "Google Is Bringing the Paperless Classroom to Teachers' Phones". Time. Retrieved April 28, 2017
Maxwell, J. (1998). The 21 irrefutable laws of leadership. Nelson.
Mohd Anis Abdul Razak, Rosadah Abd Majid. 2017. Tahap Kepuasan Guru Pendidikan Khas Asia Tenggara Terhadap Program Latihan Yang Dianjurkan Oleh SEAMEO SEN. Jurnal Penelitian Dan Perkembangan Pendidikan Luar Biasa, 4 (1): 7-15.
Mohd Yusri Ibrahim & Aziz Amin.2014. Model Kepemimpinan Pengajaran Pengetua Dan Kompetensi Pengajaran Guru. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik. Bil. 2:
Norhayati Razali. 2018. Dari Subis ke Bologna.Literasi Resources, Kuala Lumpur.
Nurul Huda Ab Rahman, Azlin Norhaini Mansor. 2017. Tahap Amalan Guru Besar Serta Pengajaran Guru Sekolah Rendah. Malaysia Journal Of Society And Space 13 Issue 3 (65-74).
Pindaan ke atas Surat Pekeliling Kewangan (SPK) Bil. 8/2012, Garis Panduan Pengurursan Kewangan Peruntukan Bantuan Persekolahan ke Sekolah Berdasarkan Per Kapita dan Enrolmen Murid, bertarikh 17 Jun 2013
Raja Rozita binti Raja Ariff Shah, Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Di Sekolah Menengah Zon Bandar Segamat, Johor, Jurnal Universiti Teknologi Malaysia
Siti Fardaniah Abdul Aziz, Salma Che Mat. 2017. Pengaruh Kepimpinan Transformasi, Keberkesanan Latihan Dan Kualiti Kehidupan Bekerja Terhadap Kualiti Perkhidmatan Guru Di Malaysia. Journal Of Social Sciences And Humanities. Special Issue 3 (2017): 001 ISSN: 1823-884x.
Surat Pekeliling Perbendaharaan Bil. 5/2007, Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan, bertarikh 2 Mac 2007
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/2005, Memantapkan Budaya Membaca di Kalangan Murid Sekolah, bertarikh 12 Mei 2005
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/2003, Dasar Penggunaan Media dan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran, bertarikh 28 Julai 2003
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2001, Gerakan Membaca di Sekolah-Sekolah Melalui Persatuan Perpustakaan Peringkat Negeri, bertarikh 19 November 2001
Vecchio, Robert P. (1997). Leadership: Understanding the dynamics of power and influence inorganization. University of Notre Dame Press.
Zuridah Hanim Md Akhir. (2017). Amalan Terbaik Pengetua Cemerlang DalaM Meningkatkan Minat Membaca Pelajar. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, Januari 2017 .Bil.4.Isu 1