TAHAP KEMAHIRAN ABAD KE 21 PELAJAR DALAM MATAPELAJARAN PERNIAGAAN BERDASARKAN LOKASI SEKOLAH DAN JANTINA

Main Article Content

Noorul Jannah
Prof Dr Nor Aishah bt Buang

Abstract

Kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti tahap kemahiran abad ke-21 pelajar terhadap matapelajaran perniagaan berdasarkan faktor-faktor demografi seperti jantina dan lokasi sekolah. Kemahiran abad ke-21 yang dikaji terdiri daripada lima komponen utama iaitu kemahiran literasi era digital, kemahiran pemikiran inventif, kemahiran komunikasi berkesan dan penghasilan produktiviti tinggi serta norma dan nilai kerohanian. Empat komponen pertama adalah adaptasi daripada kemahiran abad ke-21 enGauge manakala komponen norma dan nilai kerohanian disesuaikan dengan konteks pendidikan di Malaysia. Seramai 170 pelajar tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran perniagaan di daerah di negeri Pahang dipilih sebagai responden kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan model Rasch melalui aplikasi WINSTEPS 3.69.1.11 untuk mengukur kebolehpercayaan instrumen. Manakala SPSS 12.0 digunakan untuk pemerihalan deskriptif disusuli dengan analisis inferensi iaitu kaedah ujian-T. Dapatan yang diperoleh daripada hasil kajian menunjukkan bahawa tahap kemahiran pelajar ialah pada tahap yang sederhana. Tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi kemahiran tersebut berdasarkan lokasi sekolah dan jantina. Berdasarkan kajian dan dapatan yang diperoleh, pengaplikasian kemahiran dalam pembelajaran sedia ada disamping membentuk kemahiran yang dapat membantu pelajar untuk melalui kehidupan yang penuh dengan cabaran dalam kehidupan seharian mereka dan juga pada masa akan datang.

Article Details

How to Cite
Jannah, N., & Buang, P. D. N. (2019). TAHAP KEMAHIRAN ABAD KE 21 PELAJAR DALAM MATAPELAJARAN PERNIAGAAN BERDASARKAN LOKASI SEKOLAH DAN JANTINA. INTERNATIONAL CONFERENCE ON GLOBAL EDUCATION, 1(1), 851-858. Retrieved from https://ejurnal.unespadang.ac.id/index.php/ICGE/article/view/13
Section
21ST CENTURY LEARNING

References

Zaridah binti Hj Othman. 2005. Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran matapelajaran KBSM di sekolah menengah daerah Jasin: Satu Kajian Kes. Tesis Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
PEMANDU.2009. Literacy and Numeracy: Education NKRA Lab. http://pelajaranperak.gov.my/v2/modules/mastop_publish/files/files_4b2ed3402c1e0.pdf.html [27 Oktober 2010].
Creswell, J.W. 2008. Education Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Ed. ke-3. New York: Pearson International Edition.
Ahmad Rafizi Salleh. 2000. Penggunaan teknologi maklumat di dalam pendidikan jarak jauh pada abad ke 21: Isu-isu cabaran dan penyelesaian. Dlm. Abdullah Mohd. Noor. Strategising Teaching and Learning in the 21st Century, hlm.1024-1034. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.
Mohd. Salleh Hj. Din & Gibb, A. A. (1990). Entrepreneurship education: An innovative approach. Working Paper presented to The International Conference on Small and Medium Scale Enterprises, Langkawi, Malaysia.
Mohd Samsudin & Shahizan Shaharudin. (2012). Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran Sejarah di sekolah di Malaysia. JEBAT, 39(2), 116-141.
Rosli Alias. (2008). Pelaksanaan pentaksiran kerja kursus Kemahiran Hidup Bersepadu di sekolah daerah Pasir Mas, Kelantan.Tesis Sarjana Pendidikan.Fakul=lti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.
Tajul Ariffin Nordin. 1996. Strategi pembinaan ganerasi muda abad ke-21 perspektif pendidikan bersepadu. Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Negara Abad ke 21, pp. 353-360.
Nunnally, J.C. 1978. The study of change in evaluation research: Principal concerning measurement, experimental design and analysis. Dalam Handbook of Evaluation Research. Beverly Hills: Sage Publication.
Ornstein, A. C. 1995. Philosophy as a basis for curriculum decisions. Dlm. Ornstein, A. C. & Behar, L. S. (pnyt.). Contemporary issues in Curriculum, hlm. 10-17. Massachusettettes: Allyn & Bacon.
Lima, M., Koehler, M., & Spiro, R. (2004). Collaborative Interactivity and Integrated Thinking in Brazilian Business Schools Using Cognitive Flexibility Hypertexts: The Panteon Project. Jurnoul Educational Computing Research, 31(4), 371-406.
Lambert, J. & Cuper, P. (2008). Multimedia Technologies and Familiar Spaces: 21st Century Teaching for 21st Century Learners. Contemporary Issues in Technologyand Teacher Education. 8(3), 264-276. Partnership for 21st Century Skills. (2007). Learning for the 21st Century: A Report and Mile Guide for 21st Century Skills. http://www.p21.org/downloads/P21_Report.pdf (September 21, 2011).
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). Rabe, M. & Cadorna-Carlos, J. (2007). Hyperlinked Case Presentation to Promote Self-directed Learning. Medical Education, 41(5), 511-511.
Rahimi Md. Saad, Zawawi Ismail & Wan Nordin Wan Abdullah. (2005). Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab Berasaskan Web www.ipbl.edu.my/bm/penyelidikan/seminarpapers/2005
Reed, R. (2003). Streaming Technology Improves Student Achievement. Jurnal T.H.E. 30(7), 14-20. Sandholt, J. (1997). Teaching with Technology.New York: Colombia University. Schmerbeck, A. (2000). Streaming Video. http://www.edb.utexas.edu/minliu/multimedia/Streaming%20Video.pdf
Weiser, C. (2002). Video Streaming. Media & Methods, 38(4), 10-14. Wile, K. (2003). E- Learning Series: A Guide for Teacher http://www.dur.ac.uk/resources/ its/lt/elearning
Azizi Yahaya ,Shahrin Hashim, Jamaluddin Ramli, Yusof Boon, Abd Rahim Hamdan ( 2007). “Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan ” Edisi Kedua Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn Bhd .
Badariah Mohd Saad (1997). “Kolerasi antara Persekitara Pembelajaran dengan Pendekatan Pembelajaran dan Pendekatan Pembelajaran dengan Pencapaian Ekonomi STPM. ” Universiti Kebangsaan Malaysia : Tidak diterbitkan.
Mohd. Najib Ghafar ( 1997 ).“ Penyelidikan Pendidikan . ” Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia